روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
31 اردیبهشت 1398  |  ورزش  |  کد خبر: 61894
0
0
رئیس سازمان سینمایی، نخستین نشست رسانه‌ای خود را با پاسخ‌های کلی و مبهم به پایان برد؛
شفاف‌سازی یا سیاست‌بازی!
حسین انتظامی در حالی در اولین نشست رسانه‌ای خود مقابل خبرنگاران قرار گرفت و بار دیگر بر شعار «شفافیت» تاکید کرد اما پاسخ شفافی به سوالات رسانه‌ها نداد و به ارائه توضیحات کلی بسنده کرد. نشست رسانه‌ای رئیس سازمان سینمایی 30 اردیبهشت با همراهی مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این سازمان در محل سازمان سینمایی برگزار شد.
انتظامی که از ۲۶ آبان ماه سال گذشته با عنوان سرپرست در این سازمان فعالیت می‌کرد، به تازگی حکم ریاستش را از سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته و بر مسند ریاست این سازمان تکیه زده است. او در این نشست مطابق رویکرد همیشگی خود ترجیح داد از ارائه پاسخ شفاف و مصداقی به سوالات پرهیز کند و در پاسخ به اکثر پرسش‌های اصحاب رسانه به ارائه توضیحات کلی و پاسخ‌های مبهم بسنده کرد.
عمل بر اساس برنامه‌های منتشر شده
به گزارش مهر، انتظامی در ابتدای این نشست عنوان کرد: انتشار برنامه سازمان سینمایی و موسسه‌های تابعه در این روزها صورت گرفته است. اصرار ما این است که وقتی سازمانی برنامه‌ای را منتشر می‌کند باید طبق آن عمل کند چرا که این موضوع از رفتارهای دیگر جلوگیری می‌کند و انضباط ما را بیشتر می‌کند. به همین دلیل برای افرادی که رصد می‌کنند کارشان راحت تر خواهد بود چون چارچوب مشخص است.
شفافیت یعنی پیش‌بینی‌پذیری
رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: رویکرد اصلی وزارت ارشاد که وزیر بر آن تا‌کید دارد، شفافیت است در شفافیت فقط منظور این نیست که تنها آمار یک جشنواره یا موسسه را مطرح کنیم. شفافیت یعنی پیش‌بینی‌پذیری. بر همین مبنا اصرار داریم که دستورالعمل‌ها را منتشر کنیم و افراد و مهوسسات بدانند که در صورت ارائه فیلمنامه یا درخواستی، رفتار ما چه خواهد بود و ما را به استناد آن مورد سوال قرار بدهند.
مرجع شناسایی پول‌های مشکوک، سازمان سینمایی است؟
انتظامی درباره ورود سرمایه‌های مشکوک به سینما گفت: آیا مرجع شناسایی این پول‌ها، سازمان سینمایی است؟ ما اصولی داریم که باید در فیلم‌سازی رعایت شود. تشخیص اینکه فیلم با چه زمانی، چند پلان و... باشد با سازمان سینمایی است و کس دیگری حق دخالت ندارد، بنابراین خواهشم این است که دچار مسائل حاشیه‌ای نشویم و پدیده‌ها را به دقت مطالعه کنیم.
او تاکید کرد: ما باید از ورود هرگونه سرمایه برای توسعه سینما استقبال کنیم. اما نگرانی منتقدان این است که این سرمایه اگر نظامات سینما را به هم بریزد، سینما آسیب می‌بیند. در اینجا سازمان سینمایی باید پاسدار اصل سینما باشد و به قضیه ورود کند. اگر ما اتحادیه متمرکز داشته باشیم، بسیار راحت می‌شود از طریق صنف و سیاستگذار، این موضوع را حل کرد. اطلاع دارم که خانه سینما در حال اتخاذ تدابیر خوبی است تا بسیاری از این مسائل حل شود.
او درباره موضع سازمان سینمایی نسبت به حضور فیلمسازان در رویدادهای جهانی هم تاکید کرد: نباید نگرش شخصی بر سیاست‌ها حاکم باشد. یکی از محورهای هشت‌گانه ما رویکرد توسعه بازار است و یکی از راه‌های حصول آن حضور در جشنواره‌هاست. البته در بعضی جشنواره‌ها نگاه سیاسی، تسری بیشتری از نگاه فرهنگی دارد و طبیعی است که نگاه ما به آنها متفاوت است.
او درباره اینکه بیشتر اخبار سازمان سینمایی را به وسیله توییتر منتشر می‌کند هم عنوان کرد: اگر یک سوال واحد توسط دو رسانه به روابط عمومی برسد، اولویت ما این است که پاسخ را اول به رسانه اول دهیم ولی پاسخ‌هایی در توییتر می‌دهیم که کسی از ما نپرسیده است.
با نظام درجه‌بندی، هر فیلمی اکران نمی‌شود
او در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌ها نسبت به کیفیت اجرایی شدن نظام درجه‌بندی سنی آثار گفت: این موضوع حتماً اجرایی می‌شود. با توجه به اینکه دو مرجع مختلف این مجوزها را می‌دهند و درجه‌بندی سنی را گروهی متشکل از روانشناسان و... انجام می‌دهد، نمی‌شود گفت که هر فیلمی با این توجیه می‌تواند اکران شود.
مغایرت توضیح درباره «رحمان ۱۴۰۰» با شفافیت!
انتظامی درباره ماجرای اکران «رحمان ۱۴۰۰» گفت: پروانه نمایش توسط شورای پروانه نمایش صادر می‌شود و نباید آنچه که عنوان شده کم و زیاد شود. ما مسئول حفظ چارچوب‌های آن هستیم. به ما گزارش‌هایی رسید پلان‌هایی در برخی سینماها نمایش داده می‌شود که طبق بررسی‌ها مورد تایید همکاران ما نیست. بازرسانی فرستادیم و دیدیم در برخی از سینماها تخلف هست و نسبت آن را بررسی کردیم و این فیلم متوقف شد. نمی‌شود زیاد درباره این مسئله توضیح داد زیرا با اصل شفافیت مغایرت دارد و حالت بازدارندگی پیدا می‌کند و به رابطه مدیر کل نظارت و فیلمسازان لطمه می‌زند.
انتظامی درباره تاثیر مافیای اکران بر روند نمایش آثار هم گفت: ما شورای صنفی و شورای اکران داریم و ترکیب هر کدام مشخص است. در شورای صنفی، اعضا توسط صنف مشخص می‌شود. این نگاه اخلاقی که افراد صاحب منصب نباید در اکران ذی‌نفع باشند، باید در مرحله انتخاب رعایت شود. مهم این است که اگر مصوبات و تصمیمات را شفاف اعلام کنیم، در معرض افکار عمومی قرار می‌گیریم و باید پاسخگو باشیم و همین مورد باعث بروز نقدها و اصلاح رویه می‌شود.
افزایش سهم شبکه نمایش خانگی در بازار
رئیس سازمان سینمایی درباره موضع خود نسبت به شبکه نمایش خانگی گفت: به زودی فروش و درآمد این شبکه را اعلام می‌کنیم. سهم شبکه نمایش خانگی در بازار فیلم در حال افزایش است. با توجه به اینکه در حال حاضر ارقام درآمدی شبکه نمایش خانگی در حوزه‌های مختلف قابل توجه است و به اکران لطمه نمی‌زند، باید آمار آن‌ها اعلام شود تا برنامه‌ریزان بتوانند کار خود را ادامه دهند و وضعیت رقابتی را رصد کنند.
تغییر آرایش اداری سازمان سینمایی
انتظامی اظهار کرد: در تجدید ساختارها که در سازمان سینمایی هم انجام خواهد شد، چند بخش در حال ادغام شدن است، به طوری که شورای کل پروانه ساخت، نمایش و... ادغام می‌شود. بر همین اساس دستورالعمل‌ها حدود ۱۵، ۲۰ روز دیگر منتشر می‌شود و آرایش اداری ما هم تغییر می‌کند. ما موظف به اجرای قانون هستیم و با تمهیداتی باید کارایی بخش‌ها را به‌روز کنیم. فکر می‌کنم ظرف زمان کوتاهی، شاهد تفاوت شرایط خواهید بود.
شفافیت، یک‌طرفه نیست
او درباره چابک‌سازی هم گفت: با توجه به اینکه مشغول مطالعه هستیم، اطلاع رسانی زودهنگام منطقی نیست ولی این سیاست ادامه پیدا می‌کند. ما با سینماگران عهد کردیم که بودجه‌های حمایتی را به نسبت بودجه‌های پشتیبانی افزایش دهیم، حتی تغییراتی در ستاد مرکزی سازمان سینمایی با این هدف در حال شکل‌گیری است. هر چیزی مبتنی بر برنامه بودجه‌ای نباشد، به درد شعار می‌خورد.
انتظامی در ادامه گفت: شفافیت یک‌طرفه نیست. اگر ما از دستگاه‌ها می‌خواهیم فهرست درآمدها را منتشر کنند اصحاب رسانه‌ها هم می‌توانند از افراد بخواهند که آمار خود را اعلام کند. برای شبکه نمایش خانگی هم می‌خواهیم آمار را به صورت رسمی اعلام کنیم. ما نمی‌توانیم انتشار هزینه‌های فیلم‌ها را به عنوان یک تکلیف اعلام کنیم اما شروع کار می‌تواند با رسانه‌ها باشد و رسانه‌ها از صاحبان آثار درباره هزینه‌ها سوال کنند.
او درباره همکاری با مجلس برای رفع برخی از سوءتفاهم‌ها هم توضیح داد: ما در زمینه مقررات بالادستی نیازمند روزآمدسازی و تدوین جدید هستیم. مقررات سطوح مختلف دارد. خیلی از موارد ضرورتاً با قانون‌گذاری حل نمی‌شود. برخی از آن‌ها پیمان‌نامه‌های جمعی است که شاید اثرش از جنبه‌های قانونی بیشتر باشد اما جمع هر دو آن‌ها امکان‌پذیر است.
مرا به عنوان مدیر فرهنگی قبول دارید؟
انتظامی در پاسخ به سوالی درباره قرابتش با سینما گفت: من را که به عنوان یک مدیر فرهنگی ان‌شاءالله قبول دارید؟ شاید بتوانم برای سینما کمک کنم یکی از دلایل طولانی شدن سرپرستی من رسیدن به دو پاسخ بود؛ اینکه من چقدر می‌توانم برای سینما کارایی داشته باشم و چقدر سینماگران من را می‌خواهند؟ زمانی که گفتم به سینما نمی‌آیم زمانی بود که گزینه‌های دیگری مطرح بود و نهایتاً به نام من این مسئولیت خورد.او درباره حضور مدیران در سایه هم گفت: من هرکجا بودم به شدت به استفاده از سرمایه‌های انسانی اصرار داشتم تا بتوانیم پیوستگی مدیریتی داشته باشیم و چرخ را از ابتدا اختراع نکنیم. این رویه در خیلی جاها به ما کمک کرده و به همه مدیران توصیه می‌کنم این کار را انجام دهند.رئیس سازمان سینمایی درباره آشفتگی در اکران هم عنوان کرد: می‌توان پیشنهاداتی برای نظام نامه اکران داد تا اگر قابلیت اجرا دارد، انجام شود.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه