روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
27 اسفند 1397  |  ورزش  |  کد خبر: 60116
0
0
گفت‌وگوی همدلی با مدیرکل اداره بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری تهران؛
حرف‌درمانی دیگر جواب نمی‌دهد
همدلی| گروه اجتماعی-
مهدی فیضی‌صفت: سال 97، سالی پر التهاب و سرشار از نوسان برای مردم ایران بود؛ از پرواز قیمت دلار تا صف های گوشت و مرغ و کمپین تحریم آجیل. در این میان صحبت‌های برخی از مدیران، مردم را آزرده خاطر ساخت و تصوری ایجاد کرد مبنی بر این‌که مسئولان از دردِ مردم بی‌اطلاع هستند. حجت الاسلام و المسلین عباس اسلامی، مدیرکل اداره بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری تهران، از جمله مدیرانی است که اعتقاد دارد باید فاصله میان مردم و مسئولان را کاهش داد تا بتوان تغییری محسوس و موثر در شرایط کنونی ایجاد کرد. حجت الاسلام و المسلین اسلامی، دکترای تاریخ دارد و البته دارای سابقه مطبوعاتی است اما هفته‌نامه‌اش مانند بسیاری از روزنامه ها و مجلات دیگر، زمین‌گیرِ مشکلات شد. گفت‌وگوی همدلی با مدیرکل اداره بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری تهران را در ادامه می‌خوانید:
به عنوان یک روحانی که مسئولیت های سیاسی و اجتماعی نیز در دولت داشته، چه تحلیلی از شرایط کنونی دارید؟
آن‌طور که از ظاهرِ امر پیداست، اوضاع خوبی نداریم. در این بین مشکلات اقتصادی، نمود بیشتری دارد. شاید بتوان گفت کشور ما از نظر اقتصادی در بدترین شرایط به سر می برد، حتی اوایل انقلاب و جنگ هم اگر وضعیت کمی شبیه به امروز بود ولی نوع خواسته ها و دوره زمانی تفاوت داشت. مردم در آن زمان، روحیه‌ای مبارز و انقلابی داشتند و شرایط برای‌شان قابل تحمل بود اما اکنون با توجه به تغییر نگاه ها و سطح توقعات، مردم انتظار چنین وضعیتی را ندارند. در حال حاضر مردم در تامین نیازهای ضروری و اولیه با مشکل مواجه هستند و امیدوارم دولتمردان، تدبیری بیندیشند.
عده زیادی از مردم معتقدند دولتمردان هیچ درکی از وضعیت سخت آنها ندارند و در عمل، کاری برای بهبود اوضاع انجام نمی دهند...
مطمئنا دولتمردان تلاش می کنند ولی باید کمی سرعت ببخشند تا درمانی برای بهبود شرایط اقتصادی بیابند. البته تلاش های دولت در بحث کنترل قیمت ارز تا حدودی جواب داد و آرامش را در جامعه حاکم کرد ولی افزایش قیمت گوشت، دوباره معادلات را تغییر داد. مردم وقتی نتیجه ملموسی نمی بینند، تصور می کنند دولتمردان هیچ تلاشی انجام نمی دهند. به اعتقاد من، یکی از دلایل این اتفاق، وجود برخی افراد سودجو است که از چنین شرایطی برای خود، فرصت های طلایی می سازند و سوءاستفاده می کنند. اقداماتی مانند احتکار که ناشی از بی‌توجهی به مردم است، اوضاع را ملتهب می کند. همچنین نباید از تاثیر تحریم ها غافل شد، با این وجود معتقدم شرایط قابل اصلاح است. دلیل دیگر هم تصمیمات چندگانه ای است که به کشور، آسیب می زند. شاید دولت در خیلی از موارد به تنهایی تصمیم‌گیرنده نباشد یا بهتر است بگوییم ناهماهنگی میان قوا و نهادهای دست‌اندرکار، روند بهبود کار را کُند می‌کند. برخی جناح ها هم بیشتر به ضربه زدن به جناح مخالف فکر می کنند، در حالی که با این کار، کل جامعه ضربه می خورد. امروز موفقیت یک دولت، موفقیت نظام محسوب می شود. با این حال دلیل نمی شود دولت به وظایف خود عمل نکند، دولت باید کارش را انجام دهد و مردم را همراه خود کند.
به نظر می رسد میان مردم و مسئولان، فاصله ای ایجاد شده است. برخی صحبت های مسئولان هم چنین تصوری را ایجاد می کند. نمونه اش صحبت های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه بود که با واکنش چهره‌های مشهور فوتبالی مانند علی کریمی و وریا غفوری مواجه شد...
هر زمان بین مردم و مسئولین فاصله بیفتد، جامعه دچار مشکلات عمیقی می شود. باید فاصله بین مردم و مسئولین را کم کرد، باید با صداقت برخورد کنیم تا مردم، ما را باور کنند. اگر مسئولی، حرفی بزند و عمل نکند، مردم متوجه می شوند. مردم امروز همه چیز را می دانند و می فهمند و از کانال های مختلف، اطلاعات می گیرند. مردم ما اهل تحلیل شده اند، بنابراین باید واقعیت ها را با مردم در میان گذاشت. دولت هایی در نهایت موفق شدند که با مردم، صادق بودند. باید از مردم، کمک خواست. عده ای از مردم، شرایط را می دانند و می پذیرند ولی عده ای، نمی پذیرند چون دلایلی که سبب تحریم شده برای آنها توجیه‌پذیر نیست. حرف‌درمانی هم دیگر جواب نمی دهد و باید عمل را ضمیمه حرف ها کرد. مردم فقط می خواهند مسئولان به منافع ملی توجه کنند. در دنیا نیز همین گونه است؛ دولت ها اول منافع خود را مورد توجه قرار می دهند و بعد به مسائل دیگر فکر می کنند.
چندین سال است سامانه‌ای به نام 111 راه‌اندازی شده اما خیلی از مردم اطلاعاتی در موردش ندارند و نمی دانند که می توان از طریق این سامانه، شکایات و مشکلات را پیگیری کرد. در مورد این سامانه توضیح دهید...
همان‌طور که گفتم باید با مردم، صادقانه برخورد کرد. متاسفانه توجیهی برای خودمان ساخته ایم که برخی مسائل را نباید بازگو کرد چون دشمن متوجه می‌شود! بنای سامانه 111 از دولت اصلاحات گذاشته شد. آن زمان برای ارتباط راحت‌تر با مردم و لمس مشکلات از نزدیک، سامانه ای به نام «ارتباط مردم با دولت» طراحی کردند. این سامانه مدتی فعال بود، دولت بعدی هم توجه کرد و سامانه را توسعه داد. سامانه 111 در دولت آقای روحانی هم فعال بوده و در اختیار بازرسی‌های استانداری‌های کل کشور است. هر روزه از ساعت 8 صبح تا 16 پاسخگوی مردم هستیم. مردم می توانند در هر زمینه ای، شکایت و اعتراض خود را بیان کنند. گاهی بد و بیراه می گویند! نقد می کنند و عصبانی هم می شوند. موضوعاتی که نیاز به رسیدگی دارد را به دستگاه های مختلف ارجاع داده و پیگیری های لازم را انجام می دهیم.
مردم هر روز با این سامانه، تماس می گیرند؟
قبلا بیشتر تماس می گرفتند ولی به علت این‌که روند پاسخگویی ما در دستگاه های اجرایی، کُند است، تماس ها کمتر شده است. به نظر می رسد سیستم اجرایی ما پاسخگویی را چندان جدی نگرفته، در حالی که پاسخگویی باید سریع و شفاف باشد. وقتی مردم تماس می گیرند، درخواست را ثبت می کنیم، ارجاع می دهیم و پیگیری می کنیم، گاهی چند ماه طول می کشد تا مردم به جواب‌شان برسند و گاهی اصلا پاسخی نمی گیرند چرا که درخواست‌شان در بوروکراسی اداری گیر می افتد. بارها اعتراض کردیم و با مراجع بالادستی مکاتبه داشتیم ولی تاکنون اصلاحی در این روند صورت نگرفته است. با این وجود معتقدم سامانه 111 بسیار موثر است و می تواند پل ارتباطی خوبی میان مردم و مسئولین باشد.
تاکنون مواردی بوده که به سرانجام نیز رسیده باشد؟
بله، بسیاری از موارد بوده که مردم، نتیجه گرفته اند. خواهش دارم مردم بیشتر تماس بگیرند و اطلاعات را در اختیار ما بگذارند. ما قول پیگیری می دهیم. اگر روند پیگیری طول کشید، مردم خسته نشوند و باز هم از ما جواب بخواهند. البته ما باید کاری کنیم که مردم، خسته نشوند چون بخشی از خستگی را ما مدیران به مردم وارد می کنیم ولی مردم نیز باید روحیه مطالبه‌گری خود را حفظ کنند. از طرفی ما هم باید پاسخگویی را باور کنیم.
شما الزامی برای پاسخگویی مدیران ایجاد کرده اید؟
الزام وجود دارد ولی پیگیری برای الزام وجود ندارد. سراغ هر مدیر بالادستی بروید، قاطعانه می گوید مدیرِ زیرمجموعه اش باید پاسخگو باشد. ولی اگر پاسخگو نبود، چه برخوردی انجام داده‌ایم؟ البته ما بارها مدیرانِ خدمات‌رسان که به صورت مستقیم با مردم سر و کار دارند را پای سیستمِ سامانه نشانده‌ایم تا بی واسطه صحبت ها و اعتراضات مردم را گاهی با لحن های تند بشنوند و پاسخ بدهند. اکثر مدیران استان تهران از جمله استاندار و شهردارها را حداقل یک بار در سال 97 پای سامانه نشانده‌ایم و گاهی یک مدیر تا 70، 80 تماس را پاسخ داده است. سپس از مدیران می پرسیم کارها را پیگیری کردید یا نه و حتی از فردِ تماس‌گیرنده جویای کارش می شویم تا ارزیابی دقیقی انجام دهیم.
از آنجایی که سابقه مطبوعاتی نیز دارید، با توجه به گرانی کاغذ، فکر می کنید دولت باید چه تدبیری برای زنده نگه داشتن مطبوعات انجام دهد؟
خبرنگاری و روزنامه‌نگاری شغل پاکی است چون از نزدیک با تمام مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و از همه مهم تر با مردم در ارتباط هستید، به همین دلیل مدتی پیش هفته‌نامه‌ای با نام «سلام ما» در استان کرمان منتشر کردم ولی به دلیل وضعیت نابسامان کاغذ، دیگر امکان انتشارش نبود. مطبوعات به سختی اداره می شوند و با مشکلات عدیده ای دست به گریبان هستند. متاسفانه محدودیت هم در مطبوعات ما بسیار زیاد است و نمی توان در خیلی از موضوعات که مشکل مردم و جامعه است، ورود کرد. مطبوعات هیچ گاه دشمن نبوده‌اند بلکه موضوعات و مسائل را مطرح می کنند تا مسئولان به دنبال اصلاحش بروند ولی انگار ما دوست نداریم، عیب‌مان را تذکر بدهند.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه