روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
24 خرداد 1397  |  سیاست  |  کد خبر: 48353
0
0
گزارش «همدلی» از واکنش مردم در خصوص گرانی خودرو
تعرفه‌ها را کاهش دهید، خودرو وارد کنید
از وقتی شورای رقابت مجوز گرانی 5.6 تا 7.1 درصدی خودرو را برای شرکت‌ها صادر کرده، خبرها درباره این بازار داغتر شده است و از مردم عادی گرفته تا کارشناسان و بهارستانی‌ها نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. به باور بسیاری از تحلیلگران، کنار کشیدن آمریکا از برجام و تحریم‌های دوباره علیه ایران و بدنبال آن رفتن شرکت‌های خودروساز خارجی از کشور، همه و همه از عواملی هستند که به آشفتگی این بازار دامن زده‌اند تا برخی از خودروها روز به روز افزایش قیمت را تجربه کنند.
دلیل این گرانی از زاویه دید هر کسی متفاوت است و هیچ کسی با قطعیت از علت این اتفاق سخن نمی‌گوید. این ابهام در میان سخنان مسئولان شورای رقابت که خودشان این مجوز را به خودروسازان داده‌اند نیز به خوبی مشهود است؛ مثلا همین دیروز بود که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، به سایت خبری ارانیکو گفته بود: «اگر افزایش قیمت خودرو به دلیل دلالی باشد، باید رصد شود که ناشی از کمبود تولید است و یا مسائل دیگری، اگر افزایش قیمت‌ها به دلیل کاهش تولید باشد،
شورای رقابت به موضوع ورودپیدا کند.» شنیدن این اگر در میان سخنان این مسئولان خود جای تعجب دارد که هنوز علت اصلی این آشفتگی را نمی‌دانند.
در این میان خودروسازان هم می‌گویند که به دلیل افزایش هزینه‌های تولید که در راستای بالا رفتن نرخ دلار بوده است، ناچار به افزایش قیمت‌ها در بازار بوده‌‍اند. برخی از بهارستانی‌ها نیز با اظهارنظرهای انتقادی خود نسبت به این ماجرا، سوژه خبری رسانه‌ها شده‌اند تا بگویند که با بالا رفتن قیمت‌ها مخالف هستند و باید برای ساماندهی این بازار تا دیر نشده، می‌خواهند کاری کنند. این در حالی است که ناامیدی کارشناسان از این بازار تا جایی پیش رفته که برخی از تحلیلگران در واکنش به ورود بهارستانی‌ها به تعدیل قیمت خودرو، معتقد هستند که انحصاری بودن خودرو در ایران عاملی است که هیچ‌گاه موجب کاهش قیمت در بازار نخواهد شد و تا وقتی محصولات به‌صورت رقابتی تولید نمی‌شوند چنین انتظاری را نباید از بازار داشت. البته این ناامیدی‌ها نیز به نظر ناحق نیستند،
چون در حالی که وعده کاهش قیمت‌ها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شده بود، شورای رقابت مجوز گرانی را به خودورسازانی داد که حالا منتظر اواسط تیر ماه همین امسال برای روانه محصولات گرانتر خود به بازار هستند.
هر چه هست، حالا دیگر این رسانه‌ها هستند و مشتریانی‌که دیگر از این همه گرانی حوصله‌شان سر رفته و پا به پای مطبوعات و رسانه‌ها دست به اعتراض زده و از قیمت‌هایی که آن‌ها را کلافه کرده است زیر پای خبرها و گزارشات خودرویی می‌نویسند و اظهارنظر خود را به اشتراک می‌گذارند. دیروز واکنش‌ها به سوی این اقدام خودروسازان در خبرآنلاین خواندنی‌تر بود. این سایت خبری در تیتری با مضمون «شما نظر دهید؛ راهکار پیشگری از رشد نامتعارف قیمت خودرو چیست؟» از کاربرانش خواسته بود تا برای پیشگیری از افزایش نرخ خودرو پیشنهادات خود را به اشتراک بگذارند. کاربران هم کم‌کاری نکردند و تا می‌توانستند در این‌باره نظر دادند؛ عده‌ای راهکار داده بودند و عده‌ای دیگر گله داشتند از این اوضاع نابسامانی که آن‌ها را دیگر کلافه کرده بود. یکی از کاربران در این‌باره نوشته بود: «شفافیت دارایی ثروتمندانی که به بازارهای مختلف هجوم می‌برند و اخذ مالیات سنگین از فعالیت‌های دلالان عمده و در عین حال، هماهنگی مردم برای بایکوت دلالان که متاسفانه در این زمینه ی دوم هم ما خوب عمل نمی‌کنیم و خودمان بنزین روی این آتشی که دلال ها تهیه کرده‌اند می ریزیم.» این در حالی است که یکی دیگر از کاربران نظر دیگری داشت و اینطور نوشته بود: «متاسفانه اقتصاد ما مثل مریض سرطانی رو به موت است؛ که بعضی‌ها فکر می‌کنند که با تجویز یک استامینوفن کدئین معجزه رخ خواهد داد، در بخش خودرو هم یک راهکار بیشتر وجود ندارد؛ آنهم جلوگیری از
فعالیت خودروسازان داخلی، حذف تعرفه‌های من درآوردی و ایجاد زمینه حضور خودروسازهای معتبر جهان.»
با این همه یکی هم نوشته بود: «هیچ راهی دیگری وجود ندارد، بجز فروپاشی کامل اقتصاد و ساخت دوباره با اصول کامل اقتصاری.» دیگری هم گفته بود: «مردم ماشین می خرند که قدرت خریدشون حفظ بشود، بدترین دارایی در موقع تلاطمات اقتصادی داشتن پول نقد است.»
در این میان برخی نیز معتقد بودند که تنها راهکار پایین آمدن قیمت خودرو، نخریدن است؛ همان کمپینی که چند وقتی است که در شبکه‌های مجازی راه افتاده و بسیاری از کاربران در این شبکه‌ها از یکدیگر دعوت می‌کنند تا برای نخریدن خودرو دست به دست هم بدهند تا شاید این راهکار به نتیجه برسد؛ «یکبار برای همیشه:واقعا نخریم.»، «دیگر گران شده است و خودرو خارج از قدرت خرید مردم است. یعنی دیگر صحبت از پیشگیری خنده دار است. ولی بهترین راه تعطیلی خودروسازهای ایران وبرداشتن تعرفه های خودرو های وارداتی است.»
بماند که در ایران عده‌ای هستند که از سرناچاری و برای جبران هزینه‌های زندگی با شغل دومی که اتفاقا مسافرکشی است، نیاز واقعی به خودرو دارند و انگار اجباری بوده که زندگی برای آن‌ها تحمیل کرده است.
یکی هم نوشته بود: « باید سود بانکها به مبالغ قبلی برگردد تا با کنترل نقدینگی سرگردان بتوان این رشد افسار گسیخته در تمام بازارها را مدیریت کرد وگرنه همین آش و همین کاسه خواهد بود.»
دیگری گفته بود: «فزایش تولید خودرو، خارج کردن دو شرکت بزرگ از انحصار، کم کردن تعرفه ورود خودرو به زیر 20 درصد و وارد کردن خودروهایی با قیمت پایین که قشر متوسط و کم درآمد جامعه توان خرید آنها را داشته باشند.البته این نظر فقط یک آرزوی دست نیافتنی است.» یکی هم گفته بود: «این‌هایی که این دوستان نوشتند همش داستان هست. راه حل ساده هست اما غیر ممکن: تثبیت نرخ ارز، تثبیت قیمت فلزات گرانبها به این روش سرمایه‌های سرگردان از ترس افزایش قیمت‌ها به سمت دیگه هجوم نمی‌برند. دولت با دلار دستوری نخواهد توانست با این وضع مقابله کند.»
کاربر دیگری هم گفته بود: «جوابش خیلی ساده است. راه حل کوتاه مدت به این صورت است که گرانی الان ناشی از نبودن خودرو در بازار به هر دلیلی است. پس حداقل مازاد تقاضا بدون تعرفه وارد شود، تا قیمت شکسته شود. در غیر اینصورت انگار یک بیماری وارد کشور شده است که داروسازها اجازه واردات دارو را نداشته باشند و خودشان نیز تولید نکنند و بگویند منتظر هستیم تا عده‌ای بمیرند و تقاضا کمتر شود. جواب بلندمدت هم این است که در طول چهل سال،
خودروسازان ما با ساختار نادرست و بدون رقیب تولید کرده‌اند؛ این در حالی است که الان اگر یک شرکت خارجی معتبر در ایران کارخانه داشت، هم ارز خارج نمی‌شد و خودرو را کارگرهای ایرانی تولید میکردند و هم خودروسازها بهانه اشتغال‌زایی نداشتند و هم بازار رقابتی بود.»
این‌ها تنها بخش کوچکی از این واکنش‌ها در اعتراض به بازار خودرو بود، باید دید که در روزهای آینده این بازار به کدام سمت حرکت خواهد کرد.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه