روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
23 اسفند 1396  |  جامعه  |  کد خبر: 45142
0
0
افسردگی که حماسه شد
محمدجلیل عندلیبی‪-‬ رهبر سابق ارکستر اقوام و آهنگساز موسیقی ایرانی‪-‬ سرودی است که ترانه ملی شد. این گزاره تعبیر و برداشت من از «ای ایران» است. ماجرایی که زنده یاد حسین گل گلاب از موقعیت ایران به چشم خود دید، بهانه خلق اثری شد که شنیدنش هنوز روح ایرانیان را می لرزاند.
«ای ایران» این ترانه ملی از منظر موسیقایی اثری است منحصربفرد. به نظر می رسد گل گلاب تم کار را در اختیار پرفسور خالقی قرار داده باشد. غم ملودی، راوی تلخی زمانه است. بخشی از شعر در ابتدا گفته شده است. شاهد این مدعا کوتاه و بلند شدن مصراع ها در ادامه کار می تواند باشد. زنده یاد خالقی بقیه اثر را تصنیف کرده و شعر روی آنها نوشته شده است. کشیدن نت گرد استفاده شده در گوشه عشاق نشان می دهد، بخش اعظمی شعر روی ملودی نوشته شده است.
کار خوب روح الله خالقی، تنظیم عالی او و استفاده استاد از نغمات دشتی نقش خود را ایفا می کند. نقش کرال در بعضی از فرازها که به خوبی جواب بنان را می دهند نمونه ای از تنظیم خوب خالقی است. از جهت مدگردی دشتی در درجه پنجم شور قرار دارد. خالقی دارد با نوشتن اثر در نت های بالا داد می کشد بر سر روزگار. در انتهای اثر گردش به گوشه «عشاق» و ادامه کار در نت های بالاتر، راهی است که از مسیر آن ملودی ها فریاد می زنند.
آهنگساز، شاعر و خواننده هر سه در این اثر بهترین کار ممکن را ارائه داده‌اند. انسجام موجود در «ای ایران» دلیلی است بر این حضور. مسئله بعدی نوستالژی موجود در اثر است. درست مثل همنشینی دو مفهوم جوانی و پیری است وقتی موی سپید کرده باشید مفهومش را در می یابید. آواز خوب استاد بنان نمونه ای است از اجرای اصیل با تحریرهایی که مختص خود اوست. بنان دستمایه هایی از ردیف را در این فرم اجرایی در ریتم سرود اجرا کرده است. از تحریر گرفته تا ویبراسیون های مختص موسیقی ایرانی و ...
درست مثل همیشه هنرمند حساس از رخدادها و حوادث تاثیر می گیرد. آن روزها غم در این ملک جاری و ساری بود. با این وجود آدم ها ساده بودند و خالص. معنویت بر صدر نشسته بود و نان حرف اول و آخر را نمی زد. اینطور اگر نبود چطور می شد انتظار داشت زنده یاد گل گلاب چنان تاثیری از آن تلخ کامی ها بگیرد که مسبب خلق اثری شود جاودانه. حوادث آن سال ها شد غمی برای اثر و «دشتی» هموارترین مایه موسیقایی بود که می توانست روایت گری کند این غصه های عیان را.
اخبار مرتبط
دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه