روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
24 دی 1396  |  ورزش  |  کد خبر: 42544
0
0
دفاع تمام قد فرهاد مهندس‌پور از پوستر جنجالی جشنواره؛
به سمت عامیانه‌تر شدن برویم!
نشست خبری فرهاد مهندس‌پور در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی برگزار شد که بخش زیادی از زمان این جلسه به انتقاد خبرنگاران از پوستر این دوره اختصاص داشت. مهندس‌پور در پاسخ به این انتقادات از طراحی این پوستر دفاع کرد و گفت دنبال این بوده که از پوسترهای جشنواره تئاتر دور شود. او همچنین از تغییر تعدادی از مواضع پیشین خود خود درباره جشنواره خبر داد.
در این نشست که شنبه23 دی ماه در سالن کنفرانس تئاترشهر برگزار شد، وی درباره طراحی پوستر گفت: من در فضای مجازی نیستم و اتفاقا از این ایموجی‌ها هم استفاده نمی‌کنم اما همه شما از آن استفاده می‌کنید و به‌جای نوشتن یک سطر دو تصویر می‌فرستید که نشان دهنده کاربرد و رواج این‌هاست. معتقدم بیان ما فقط از طریق کلمات نیست و حرکات و جزئیات بدن بسیار مهم‌تر است.
او در ادامه با انتقاد از جدی بودن پوستر تئاتر در ایران افزود: مساله این است که چرا پوسترهای تئاتر آنقدر جدی هستند؟ چند پوستر سال‌های قبل را نگاه کردم که به لحاظ فنی خوب بودند اما فکر کردیم تماشاگر ایرانی از این پوسترها چه می‌فهمد؟ هیچ چیز. برای همین فکر کردم بهتر است به سمت عامیانه‌ترین علامت‌هایی برویم که مردم استفاده می‌کنند. اینکه به این طرح پوستر منتقد هستید برای این است که فکر می‌کنید مبتذل هستند اما حتی اگر مبتذل هم باشند رواج دارند. باید به سمت نوعی از کمدی برویم و به این گرایش توجه کنیم چراکه کمدی، آینده تئاتر است. چون آنقدر رسانه‌ها چیزهای جدی به خورد ملت می‌دهند که در موضع جدی ایستاده‌اند اما باید این موضع را تغییر داد.
مهندس‌پور در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه او قصد داشته جشنواره تئاتر فجر را کوچک کند اما با اضافه شدن بخش‌های مختلف عملا این دوره از جشنواره عریض و طویل‌تر شده است، گفت: من نگفتم می‌خواهم جشنواره را کوچک کنم. گفته بودم این بزرگترین جشنواره‌ای است که در ایران و در منطقه برگزار می‌شود. آن موقع تصورم این بود که در پروسه‌ای سه ساله جشنواره به دو بخش تقسیم شود و منظورم از کوچک کردن این بود.
دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر افزود: چون آمدن گروه‌های خارجی در این فصل کاری سخت و طاقت‌فرساست این پیشنهاد را داشتم و سعی کردیم آرام آرام آن را انجام دهیم. من بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی را بیرون آوردم اما در پروسه‌ای سه ساله آن را جدا می‌کنیم. معتقدم اینکه جشنواره را بزرگ نگه داریم کار درستی است، از این نظر که می‌توان ایران را به قطب فرهنگی تئاتر در منطقه تبدیل کرد.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه