روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
20 دی 1396  |  فرهنگ و هنر  |  کد خبر: 42403
0
0
واکنش محمد باقر نوبخت به حواشی مخالفت‌ها با پرداخت سود سهام عدالت در پاسخ به «همدلی»
مطیع قانون هستیم
محل تامین نقدینگی یارانه از طریق تغییر قیمت حامل‌های انرژی یا شرکت‌های نفت و گاز خواهد بود
فاطمه آقایی‌فرد- «اشتغال و تشریح فرصت‌های شغلی در سال آینده»، «میزان بودجه تعیین شده برای طرح‌های تولیدی اشتغال‌زا و طرح‌های عمرانی»، « تغییر قیمت حامل‌های انرژی»، «سیاست دولت در رابطه با نرخ ارز»، «سهم صندوق توسعه ملی از درآمد»، « تغییر قیمت محصولات کشاورزی در سال آینده» و «تغییر در تعرفه واردات خودروهای هیبریدی» از جمله مهم ترین بحث‌های مطرح شده در نشست خبری دیروز سخنگوی دولت در محل سازمان برنامه و بودجه بود.
محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در این نشست به مهم‌ترین سوالات خبرنگاران در خصوص برنامه‌های دولت برای طرح‌های اشتغال‌زایی و تولید در بودجه سال آینده پاسخ داد. یکی از دغدغه‌های خبرنگاران در این نشست، بحث هدف‌مندی یارانه‌ها بود. زمان زیادی تا تصویب لایحه بودجه 97 باقی نمانده و دولت و مجلس هنوز درباره پرداخت یارانه، به مردم اختلاف دارند. دولت پیش از این اعلام کرده بود قصد دارد، یارانه 33 میلیون نفر را حذف کند و این موضوع هنوز با مخالفت عده زیادی از بهارستانی‌ها مواجه است. مخالفتی که بیشتر شبیه دست‌پاچگی است.
بسیاری از نمایندگان مجلس با قطع یارانه بیش از 30 میلیون نفر و افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای ایجاد اشتغال، مخالف هستند. از طرفی علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در دولت یازدهم نیز بارها، از سختی‌های پرداخت یارانه بر دوش نحیف اقتصاد، حکایت کرده بود و در اظهاراتی نیز گفته بود، 10 هزار میلیارد تومان یارانه، از جیب خود دولت پرداخت می‌شود. حالا بحث هدف‌مندی یارانه‌ها، با تمام فشاری که بر اقتصاد دارد باز هم داغ‌تر شده و اختلافات میان دولت و مجلس به‌اوج خود رسیده است. با چنین فضایی به‌نظر می‌رسد که هنوز دولت منبع مشخصی برای پرداخت یارانه ندارد و معلوم نیست اگر قرار بر افزایش یارانه باشد، از کدام محل دولت یارانه را افزایش خواهد داد؟ این سوالی بود که پاسخ آن را نوبخت به خبرنگار «همدلی» این‌طور توضیح داد: « در تبصره 14 لایحه بودجه 97 مشخص است که محل یارانه از طریق تغییر در قیمت حامل‌های انرژی یا شرکت‌های نفت و گاز خواهد بود. مطابق تبصره 14 سمت منابع مشخص است. ما منتظر هستیم تا نظر مجلس را دراین‌باره بدانیم که چقدر مبلغ یارانه را افزایش دهیم. اما فعلا در تبصره بودجه‌ای، برای این کار نوشته نشده است. با توجه به این‌که هنوز بودجه یارانه مشخص نشده، احتمالا در مجلس تغییراتی در این مبلغ ایجاد شود.»
نوبخت در پاسخ به مخالفان مجلس، درباره سود سهام عدالت نیز به خبرنگار «همدلی» گفت: «290 نماینده داریم که سلیقه‌ها متفاوت است، اما این‌که مجلس مخالف باشد، هنوز رای و قانونی برای مخالفت وجود ندارد، ضمن آن‌که کاری که صورت‌می‌گیرد، براساس قانون خواهد بود.»
بودجه 100 میلیارد تومانی برای اشتغال فراگیر
دیروز رئیس سازمان برنامه و بودجه از انجام پی‌گیری برای واریز هرچه سریعتر بودجه ۱۰۰ میلیاردی اشتغال فراگیر به حساب وزارت کار خبر داد. محمدباقر نوبخت به خبرنگار مهر درباره علت عدم پرداخت بودجه طرح اشتغال فراگیر، با گذشت چهار ماه از وعده مسئولان اظهار کرد: «این بودجه به عنوان مرحله اول کل بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی اشتغال فراگیر همان زمان از طرف سازمان برنامه و بودجه به‌حساب خزانه تخصیص یافته است.» او ادامه داد: «البته پرداخت این بودجه به حساب وزارت کار باید پی‌گیری شود که این اقدام انجام خواهد شد. نیمه شهریورماه امسال بود که نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشستی مشترک با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران، از تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان از مجموع بودجه ۵۰۰ میلیاردی اشتغال فراگیر خبرداد اما باوجود گذشت چهار ماه از این اظهارات نوبخت پی‌گیری‌های انجام شده از وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، از عدم پرداخت این اعتبار برای اجرای برنامه‌های اشتغالی ذیل «برنامه اشتغال فراگیر» حکایت دارد. در همین رابطه دوشنبه، عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و توسعه اشتغال وزیر کار، در نشستی مطبوعاتی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره پرداخت اعتبار 100 میلیارد تومانی بودجه اشتغال فراگیر گفت: «هم‌چنان در این بخش محدودیت وجود دارد، هنوز اعتباری از این محل به حساب وزارت‌کار واریزنشده است.»
۳۲۷ هزار میلیارد تومان بودجه برای اشتغالزایی در سال آینده
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین از پیش بینی دولت برای اختصاص ۳۲۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغالزایی در سال ۹۷ در قالب لایحه بودجه خبر داد. محمد باقر نوبخت در نشست خبری خود گفت: دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور که تقدیم مجلس کرده و هم اکنون در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است، جمعا مبلغ ۳۲۷ هزارمیلیارد تومان بودجه برای اشتغال زایی در سال ۹۷ پیش بینی کرده است. او ادامه داد: از این مبلغ، ۷۳هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای طرحهای تولیدی اشتغالزا و ۲۵۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پیش بینی شده است که در صورت تصویب مجلس، انجام اختصاص خواهد یافت. رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: سیاست های ما از ابتدای دولت یازدهم برای اشتغالزایی از یک طرف اعطای تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی بخش خصوصی بود که در این راستا موفق شدیم به ۷ هزار و ۵۰۰ بنگاه کوچک و متوسط ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات تخصیص دهیم که این میزان در سال گذشته به ۲۴ هزار میلیارد تومان برای ۱۷ هزار و ۹۰۰ بنگاه کوچک و متوسط افزایش یافت؛ همچنین از طرف دیگر ۴۲ هزار میلیارد تومان از محل منابع خزانه برای طرح های عمرانی اعتبار در نظر گرفته شد. او با اشاره به برنامه های دولت برای اشتغالزایی در سال آینده نیز گفت: برای سال ۹۷ در نظر داریم سیاست های اشتغالزایی را به صورت کاملتری اجرا کنیم. به این ترتیب در چارچوب بودجه ۹۷ حدود ۳۲۷ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال پیش بینی شده است. به این ترتیب که ۷۳ هزارو ۴۰۰ میلیارد تومان برای اختصاص به طرح های تولیدی و اشتغال و ۲۵۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای طرح های عمرانی هدفگذاری شده است. بنابراین برای اینکه در سال آینده هدف ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار شغل محقق شود، در مجموع حدود ۳۲۷ هزار میلیارد تومان منابع در لایحه بودجه ۹۷ پیش بینی شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه با تشریح جزئیات اعتبار ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی بودجه طرح های تولیدی و اشتغال گفت: از مجموع این اعتبارات ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی پیش بینی شده که این منابع را تصمیم داشتیم از محل افزایش قیمت حامل های انرژی تامین کنیم. همچنین ۱۵ هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی؛ ۳۵ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی و ۶ هزار میلیارد تومان نیز از محل قانون حمایت و توسعه اشتغال روستایی هدفگذاری شده است.
افزایش قیمت سوخت به شرط هماهنگی با مجلس
نوبخت در پاسخ پرسشی مبنی براین‌که گفته بودید، دولت مجوز افزایش حامل‌های انرژی را طبق تبصره قانون بودجه 96 در سال جاری دارد و با توجه به این‌که هم‌اکنون موضوع افزایش این حامل‌ها در لایحه سال 97 منتفی شده، آیا برنامه‌ای برای گران‌کردن سوخت در سال جاری دارید، گفت: «نه امسال، بلکه سال‌های پیش نیز این امکان را داشتیم و وجود یک رقم در ردیف‌ها تنها ملاک نیست، هرکاری بخواهیم بکنیم، با مجلس هماهنگ بوده و به آن عمل می‌کنیم.»
حقوق مدیران در سال آینده اضافه نخواهد شد
او در مورد افزایش حقوق‌های مدیران گفت: حقوق مقامات برای سال آینده اضافه نخواهد شد چون سقف گذاشته شده و امکان افزایش آن وجود ندارد. دولت اگر بتواند یک ریال از محل هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کند این کار را انجام خواهد داد. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور نگران مطالبه خواست مردم به‌ویژه جوانان به‌منظور ایجاد شغل است، تصریح کرد: منابع مختلف را تجهیز کردیم تا بتوان شغل موردنیاز را فراهم کرد. یکی از مباحث موردتوجه کسب‌وکارهای رایج استفاده در فضای اینترنت است که امیدواریم ادامه یابد. رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به این دغدغه که اشتغال یک موضوع مهم بوده و باید طرف عرضه و بازار محصولات ناشی از ایجاد فرصت‌های شغلی در سال آینده محول باشد و شاخص‌های کلان اقتصاد هم وضعیت خوبی داشته باشند، گفت: داشتن برنامه روی کاغذ اشتغال ایجاد نمی‌کند، اما شرط لازم است و این گام را برداشتیم. با نگاه واقع‌بینانه وارد بازار کار شدیم، سیاست‌ها باید معطوف به طرف تقاضا و عرضه و محیط توامان باشد که این مدل سه وجهی را مدنظر خواهیم داشت. او در مورد افزایش نرخ ارز طی روزهای گذشته و قیمت ارز مداخله‌ای بانک مرکزی که حدود 4 هزار و 380 تا 390 تومان بوده است، گفت: سیاست دولت در رابطه با نرخ ارز تغییر نکرده و همچنان به تقویت پول ملی تاکید داریم، ‌همکاران در بانک مرکزی از طریق شورای پول و اعتبار سیاست‌گذاری می‌کنند و مواردی که پیش می‌‌آید، کنترل خواهند کرد و تا جایی که مطلع هستم تاکید بر این است که این سیاست توسط بانک مرکزی ادامه یابد.
ایجاد ۶۷ هزار شغل با تسهیلات بانکی
سخنگوی دولت، به ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی پرداخت و عنوان کرد: « 67 هزار شغل جدید با 103 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی ایجاد خواهد شد که 33 هزار مورد آن مربوط به بخش گلخانه‌ای و 20 هزار شغل صنایع تبدیلی و 14 هزار شغل دیگر در بخش پرورش ماهی در قفس و نظایر آن‌است. هم‌چنین 173 هزار نفر در صنایع گردش‌گری مشغول به‌کار خواهندشد. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ایجاد 221 هزار فرصت‌ شغلی، در قالب طرح‌کارورزی تاکید کرد: «هم‌چنین اشتغال در صنایع کوچک و خوشه‌های صنعتی و 51 هزار شغل در طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی که سال 97 پایان می‌یابد، مدنظر است.» نوبخت با بیان‌ این‌که 65 هزار طرح نیمه‌تمام استانی و 6 هزار طرح ملی داریم، تصریح کرد: « 4 هزار میلیارد تومان از طرح‌ها شناسایی شده، که قابل واگذاری هستند و مابقی آن‌ها از طریق مشارکت به‌اتمام خواهدرسید و در این راستا 68 هزار و 126 میلیارد تومان، منابع تجهیز خواهد شد.»
سال آینده ۱۵ میلیارد دلار واریز صندوق توسعه ملی می‌شود
نوبخت در مورد سهم صندوق توسعه ملی گفت: «15 میلیارد دلار درآمد سال آینده به صندوق توسعه ملی واریزمی‌شود و اگر 12 درصد مصارف بودجه را از آن کم کنیم بالغ بر 6 تا 6.5 میلیارد دلار درآمد برای تسهیلات‌دهی باقی می‌ماند.» اوافزود: «هفته آینده راه‌آهن کرمانشاه افتتاح خواهد شد ...‌ در بخش بافت فرسوده 240 هزار شغل پیش‌بینی شده که 100 هزار واحد ساخته می‌شود و 60 هزار شغل هم مربوط به مسکن روستایی و اجتماعی خواهدبود. 50 هزار مورد مربوط به شهری و 50 هزار مورد برای روستاها به ترتیب با نرخ سود 9 و 5 درصد عملیاتی می‌شود.» نوبخت دررابطه با بخش حمل‌ونقل گفت: « 25 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد، 15 هزار تاکسی گاز‌سوز جدید، 2 هزار اتوبوس، 2 هزار کامیونت، 2 هزار میدل‌باس و مینی‌بوس، 2 هزار وانت و 50 هزار موتورسیکلت برقی و هزار واگن درون‌شهری جای‌گزین خواهند شد.» وی در مورد نوسازی ناوگان برون‌شهری تصریح کرد: «10 هزار واحد نوسازی می‌شود، 100 دستگاه لوکوموتیو و 200 واگن مسافری و 2 هزار واگن باری، نوسازی می‌شود که از محل این کارها 36 میلیون دلار صرفه‌جویی در مصرف سوخت و 287 میلیون تن گاز و آلاینده، کاهش می‌یابد.»
‏‎چرا تعرفه واردات خودروهای هیبریدی بالا رفت؟
در جریان توضیح رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره برنامه دولت برای تحول در حمل و نقل درون و برون شهری به منظور ایجاد شغل و کاهش آلودگی هوا، این موضوع مطرح شد که چرا دولت تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را هم از ۵ به ۴۵ درصد افزایش داده در حالی که می تواند موجب کاهش آلودگی هوا شود؟ نوبخت در این باره به ایسنا گفت که آنچه در عمل می تواند وارد کاهش آلودگی هوا شود، خودروهای برقی هستند که تعرفه آنها صفر است. اما خودروهای هیبریدی سوخت بنزین هم دارند و از یک سرعتی به بالا از برق استفاده می‌کنند که این سرعت عموما برای خارج از شهر است، بنابراین کمک چندانی به کاهش آلودگی هوا در شهر نمی‌کنند. در این حالت پایین ماندن تعرفه آنها نسبت به سایر خودروها می‌تواند موجب ایجاد رانت شود از این رو تصمیم به افزایش تعرفه واردات آنها مانند بقیه خودروها گرفتیم.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه