روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
23 آبان 1396  |  ورزش  |  کد خبر: 40095
0
0
تهیه‌کننده فیلم کیمیایی به « همدلی » گفت: دست‌هایی در کارند تا فیلم «قاتل اهلی» اکران نشود!
حال و روز سینمای این روزهای ایران خالتور و زرد
سعید قاضی‌نژاد. چرا هیچ فیلمی سینمای این روزهای ایران را تکان نمی‌دهد؟ فاصله اکران فیلم‌ها چرا اینقدر طولانی است؟ آیا موج اقبال از سینمای ایران فروکش کرده؟ چقدر این مشکلات مربوط به سوژه‌های تکراری و چقدرِ دیگر آن مرتبط با نبود تنوع تصویری است؟ سینمای ایران دچار فرمولی تکراری شده که ظاهراً برای خلاصی از آن باید فکری اساسی کرد. فعلاً بخش عمده‌ای از فیلم‌سازان سینمای ایران هم‌چنان در تب اصغر فرهادی شدن هستند. سینمای اجتماعی، آن هم به شکلی که پیشتر در آثار فرهادی نمونه عالی آن را دیده‌ایم، موج گذرایی است که باعث خستگی تماشاگران شده است. اگر در سال 94 با حضور فیلم‌هایی مثل «برادرم خسرو»، «ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار»، شاهد جشنواره‌ای پویا و خلاق بودیم، سال گذشته شکل انتخاب فیلم‌ها به گونه‌ای بود که تقریباً صدای بیشتر اهالی سینما درآمد. اختتامیه جشنواره فیلم فجر سال گذشته هم که یکی از جنجالی‌ترین اختتامیه‌ها در بین تمام ادوار این جشنواره بود، مشتی نمونه خروار است.
ورود نسل خلاق
نسل جوان و تازه‌نفس سینمای ایران در سال‌های اخیر و به‌خصوص از ابتدای دهه نود خورشیدی پا به عرصه گذاشته است. گروهی که بدون تعارف سعی نمی‌کنند از فیلم‌سازان قدیمی تقلید کنند و سلیقه و هویت خودشان را دارند. کارگردان‌هایی مثل هومن سیدی، سعید روستایی، محمدحسین مهدویان، احسان بیگلری و...که آثارشان رنگ و بوی امیدوارکننده‌ای دارد. فضاسازی‌های مدرنِ شهری هومن سیدی، ربطی به سینمای اجتماعی رخشان بنی‌اعتماد ندارد؛ «ابدویک روز» سعید روستایی با تمام ارجاع‌هایش به سینمای فرهادی، اثری کاملاً مستقل بود و فیلم‌های محمدحسین مهدویان از نظر تکنیکی هرچند یادآور فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیاست اما از نظر تکنیکی، رنگ و بویی اسپیلبرگی و هالیوودی دارد.
مورد عجیب سینمای شبه‌کمدی ایران
آرش معیریان استاد دانشگاه است. او سینما تدریس می‌کند و به گفته برخی از شاگردانش استاد خوبی نیز هست اما این استاد سینما، از ابتدای ورودش به عرصه فیلم‌سازی، فیلم‌هایی تولید کرده که هیچ نشانی از آن آرش معیریانِ مدرسِ سینما در آن‌ها نیست. سینمای کمدی که در سال‌های اخیر بدون توجه به گیشه (که فروش داشته یا نداشته‌اند) تولید کرده، هیچ ربطی به سینمای موفق کمدی ایرانی ندارد. آثاری که نه متاثر از فیلم‌هایی مثل «اجاره‌نشین‌ها»ست و نه به کمدی‌های ده‌نمکی ربطی پیدا می‌کند. سینمایی که بین جُنگ و آیتم و تئاترهای آزاد در نوسان است و در عین حال که یادآور هرکدام از آن‌هاست، هیچ‌کدام هم نیست.
معیریان که با فیلم پرفروش «کما» وارد سینمای ایران شد، در ادامه حتی نتوانست موفقیت این فیلم را در دیگر آثار پرشمارش تکرار کند. نوسان فروش در بین آثار او بسیار زیاد است. از ابتدای دهه نود (که نسل جوان‌تری به‌عنوان تماشاگر به گیشه سینمای ایران اضافه شد) او فیلم‌های «ساعت شلوغی»، «کالسکه»، «شانس، عشق، تصادف»، «دریاکنار»، «آس و پاس» و «خالتور» را در اکران داشته است که تنها «آس و پاس» توانست فروش نسبتاً موفق چهار میلیاردی داشته باشد. با توجه به شکست خوردن عمده فیلم‌های او در دهه جدید اما معیریان همچنان روی همان فرمول پیش می‌رود و ظاهراً شکست در گیشه هم روی پیدا کردن تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار برای فیلم‌های او تاثیری نمی‌گذارد. معیریان این‌بار و با همان گروه و داستان و فرمول آشنا «خالتور» را در اکران دارد. فیلمی که همچنان سعی می‌کند از جنس شوخی‌های 15 سال پیش پیروی کند، مهران غفوریان را در کنار علی صادقی داشته باشد تا آن‌ها همچنان در کلوزآپ‌ها سعی کنند با میمیک و صورتی کج و کوله، از تماشاگر خنده بگیرند.
جیمز هتفیلد در سینمای ایران
اما آنچه این میان باعث جنجال شده و نام فیلم را بر سر زبان‌ها انداخته، استفاده از یکی از بهترین قطعات گروه موسیقی «متالیکا» در تیزر تبلیغاتی فیلم «خالتور» است. مهران غفوریان، علی صادقی و پوریا پورسرخ، با گیتارهایی در دست، رو به دوربین مثلاً قطعه معروف و محبوب «دیگر هیچ چیزی اهمیت ندارد» از آلبوم «سیاه» گروه متالیکا را بازخوانی می‌کنند. البته قطعه با صدای خواننده اصلی گروه یعنی جیمز هتفیلد شنیده می‌شود. ظاهراً به تمسخر گرفتن یکی از بهترین قطعات راک متال قرن بیستم دلیل صدور مجوز پخش آن بوده است. حرف زدن از قانون کپی‌رایت هم که در سینمای ایران شبیه شوخی است. اما لطفاً به خاطرات جاودانه ما توهین نکنید.
قاتلی که به انزوا رفت
اگر انتظارها برای اکران «قاتل اهلی» آخرین ساخته مسعود کیمیایی به درازا کشیده شده، فیلم اول دیگری به روی پرده‌های سینمای ایران آمده که خوشبختانه شبیه دیگر آثار این روزهای سینمای ایران نیست. فیلمی که کارگردانش را می‌توان متاثر از فضای فیلم‌سازی کیمیایی دانست، بدون اینکه البته به ورطه تقلید و تکرار از سینمای کیمیایی بیفتد. «انزوا» نخستین فیلم بلند مرتضی‌علی عباس‌میرزایی، که پیش‌تر به‌عنوان مستندسازی جنگی شناخته می‌شد سال گذشته در میان هیاهوی جشنواره آن‌چنان که باید، دیده نشد. جشنواره فیلم فجر همیشه به همین شکل برگزار شده است. گاهی فیلم‌های درخشانی در میان هیاهوی آثار کارگردان‌های نام‌آشنا آن‌چنان که باید، دیده نمی‌شوند. «انزوا» را می‌توان از آن دسته دانست. سابقه مستند‌سازی عباس‌میرزایی در این فیلم خودش را به بهترین شکل ممکن نشان داده است. فیلمی خشن، خیابانی و سرد که مدام در حال رودست زدن به تماشاگرانش است.
اختلاف‌های ضامن‌دارِ یک کارگردانِ تاریخ‌ساز
خانه سینما سرانجام و در اوج اختلاف‌ها میان منصور لشکری‌قوچانی، تهیه‌کننده «قاتل اهلی» و مسعود کیمیایی، کارگردان فیلم، ضمانت کرد تا جشنواره از آخرین حضور کیمیایی محروم نشود اما از همان نشست خبری جنجالی مشخص بود که این اختلاف‌ها به این زودی و به این راحتی از میان نخواهد رفت. حالا و در آستانه تبلیغات شهری فیلم کیمیایی، تاریخ اکران مدام جابه‌جا می‌شود. مدت‌هاست تبلیغات محیطی فیلم آغاز شده اما خبری از اکران فیلم نیست.
لشکری قوچانی، تهیه‌کننده فیلم، در این‌باره به «همدلی» گفت:«در صفحات مجازی از مردم مانند یک برادر تقاضا کردم تا خودشان حامی فیلم باشند. ظاهراً جابه‌جایی مداوم تاریخ اکران فیلم تعمدی است. دست‌هایی در کارند تا این فیلم یا اکران نشود یا در بدترین زمان ممکن اکران شود. از مردم خواستم تا اگر فیلم را پسندیدند، خودشان مُبلّغ فیلم باشند تا بتوانیم اکران موفقی داشته باشیم. از مدت‌ها قبل هم در صفحه شخصی‌ام در اینستاگرام مسابقه‌ای در مورد طراحی تیزر و پوستر فیلم به راه انداختم. واقعاً در حال تلاش و تقلا هستم. امیدوارم فیلم اکران موفقی را پشت سربگذارد تا در اولین فرصت بتوانم ناگفته‌هایم در مورد این فیلم را به زبان بیاورم.»
خارج کردن بخش‌های مربوط به آوازخوانی پولاد کیمیایی از نسخه در حال اکران فیلم که به نسخه تهیه‌کننده معروف است، احتمالاً در اختلاف‌های اخیر بی‌تاثیر نبوده است. مسعود کیمیایی حرفی در مورد اکران فیلمش نمی‌زند؛ شیوه‌ای که چندان از او سراغ نداریم. در روزهای آینده گفت‌وگوی مفصلی با تهیه‌کننده فیلم در روزنامه «همدلی» منتشر خواهد شد.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه