روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
22 مرداد 1396  |  ورزش  |  کد خبر: 35691
0
0
در گفت‌وگوی وزیر جدید ارشاد مطرح شد
با گفت‌وگو باید ذهن‌ها را به هم نزدیک کنیم
همدلی | بعد از انتشار برنامه‌های وزیر جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهالی فرهنگ به یک نکته در برنامه‌های سید عباس صالحی اشاره کردند. در برنامه‌ای که صالحی منتشر کرده بود حرفی از تئاتر در میان نبود. اساسا در برنامه وزیر برنامه‌ریزی برای تئاتر کشور در سطح کلان در نظر گرفته نشده بود. همین غیبت باعث شد تا بسیاری نسبت به برنامه او با شک و تردید نگاه کنند و معتقد باشند که صالحی برنامه جدی برای حوزه های هنری ندارد. گروه دیگری هم غیبت تئاتر در این برنامه منتشر شده را به دلیل نا آشنایی او با این حوزه قلمداد کردند. هر جند روز گذشته سید عباس صالحی در گفت و گویی اعلام کرد که با حوزه کتاب آشنایی و ارتباط بهتری دارد اما همچنان سئوال اصلی در مورد سینما و تئاتر کشور بود. آیا وزیر پیشنهادی متوجه سختی های کار در این حوزه هست؟ انتظارات اهالی سینما و بخصوص تئاتر البته به حق بالاست. خطوط قرمز سینما مدام در حال تغییرند و فیلمی که در دولت قبل توقیف شده، اینروزها به راحتی به روی پرده میرود و اتفاق خاصی هم رخ نمی دهد. نکته اصلی همین مسئله است، خطوط قرمز تغییر پذیرند و حوزه سینما و تئاتر بیشترین ضربه را از این تغییرات خورده‌اند. مثلا فیلمی مثل «به رنگ ارغوان» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا چند سال توقیف می‌شود ودر دولت بعد به روی پرده می‌آید و فروش بالایی را تجربه می‌کند و در واقع اتفاق خاصی هم رخ نمی‌دهد. صالحی وزیر جدید ارشاد در دولت دوازدهم در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا به همین سئوالات پاسخ می دهد. نخستین پاسخ او همین مسئله نا آشنایی او با حوزه نمایش است. صالحی در این مورد گفت: «با حوزه‌ی کتاب مانوس‌تر و مرتبط‌تر بوده‌ام اما با سینما و تئاتر و هنرهای دیگر هم بیگانه نیستیم»
در عین حال دلیل عدم ارایه برنامه‌ برای تئاتر را به‌خاطر فرمتی دانست که در اختیار داشته است. سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی ارشاد برای گرفتن رای اعتماد از مجلس نکات مختلفی را مطرح کرده و به سوالات مختلفی پاسخ داده است.
 می‌گویند در حوزه‌ی کتاب اشراف کامل دارید اما در حوزه‌های دیگر مرتبط با این وزارتخانه اشراف ندارید!
وزارت فرهنگ و ارشاد موضوع‌های متنوعی را به همراه دارد و مسئولیت‌ها و دامنه‌های آن از اوقاف و حج و زیارت، و فعالیت‌های قرآنی است تا موسیقی، تئاتر، سینما و کتاب و موضوعات دیگر. این دامنه وسیع از لحاظ موضوعات طبعا این انتظار را در اهالی هرکدام به‌وجود می‌آورد که کسی که سکان‌داری این وزارت را بر عهده می‌گیرد، در همه حوزه‌ها تخصص داشته باشد. این اما انتظاری است که حاصل نمی‌شود و در هیچ دوره‌ای هم این‌گونه نبوده است. آنچه که شاید اهمیت داشته باشد، این است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از لحاظ شخصیت وجودی با این دامنه گسترده، قرابت داشته باشد. یعنی در این حوزه‌ها، آگاهی‌های لازم و پایه‌ای داشته باشد. از لحاظ کارکردی هم آگاهی‌ها به لوازم مدیریتی کمک می‌کند. من از لحاظ شخصیت فردی، با حیطه‌های مختلف فرهنگی و هنری انس وجودی داشته‌ام.
گرچه شاید با حوزه کتاب مانوس‌تر و مرتبط‌تر بوده‌ام اما با سینما و تئاتر و هنرهای دیگر هم بیگانه نیستیم؛ حداقل از منظر علاقه‌های شخصی. البته مثل هر فرد دیگری، این دامنه‌های آشنایی ممکن است در حوزه‌هایی ضعیف‌تر و در حوزه‌هایی وسیع‌تر باشد. اگر کسی با حوزه‌هایی هیچگونه انس وجودی نداشته باشد، می‌تواند در ادامه ضربه‌هایی به آن حوزه وارد کند. اما این انس وجودی و آگاهی‌های پایه‌ای در من این‌گونه بوده که در این ۳۰-۴۰ سال به حوزه‌های غیر از کتاب بی‌تعلق نبوده‌ام. در حوزه‌ی اطلاعات و مدیریت هم چهار سال در وزارت ارشاد بوده‌ام و طبیعتا با حوزه‌های دیگر ارتباط داشته‌ام. از لحاظ اقتضائات مدیریتی‌ و حساسیت‌ها، حضور در شورای معاونان وزارتخانه و بحث‌هایی که در این سطح مطرح بوده، تجربه‌هایی برای من پدید آورده
است.
وزیر پیشنهادی ارشاد در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در حوزه‌های تئاتر و سینما، هم از لحاظ  نظری و هم از لحاظ انس فردی ارتباطی وجود داشته است. از سن ۱۳-۱۴ سالگی شاید کمتر فیلم ایرانی باشد که آن را ندیده باشم. مجلات نقد فیلم را به شکل پیوسته دنبال کرده‌ام. در حوزه‌ی تئاتر هم همین‌طور. ما گاهی راه‌های طولانی طی می‌کردیم تا تئاتر یا فیلمی را که عرضه شده است، ببینیم. مصرف فیلم‌بینی و تئاتربینی در خانواده‌ی ما بسیار بالاست. شاید یکی از چیزهایی که جمع خانوادگی ما را دور هم جمع می‌کند، همین دیدن فیلم و تئاتر باشد. در بچه‌های کوچک ما تا فرزندان بزرگمان که در دهه‌ی سوم زندگی‌شان هستند، این علاقه وجود دارد. مجموعا یک خانواده‌ی حرفه‌ای سینمارو - تئاتربین و علاقه‌مند به حوزه‌ی هنر هستیم.
چگونه با چالش‌هایی همچون توقیف فیلم‌ها برخورد خواهید کرد؟ 
یکی از چیزهایی که  در این چهار سال حضور در وزارت ارشاد شیوه من بوده، این است که اگر بتوانیم از مسیر گفت‌وگو بین کنشگران حوزه فرهنگ حرکت کنیم، اگر نگوییم همه مشکلات ما حل می شود، دست‌کم بخشی از مشکلات ما حل خواهد شد. گفت‌وگوی فعال، مستمر و سازنده بین اصحاب فرهنگ که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منافعشان را تعقیب می‌کند، با کسانی که در حیطه‌های فرهنگی از دیگر حوزه‌ها ورود دارند؛ چه کنشگران سیاست، چه کنشگران دین و امنیت. این گفت‌وگوها در مرحله‌ی اول، پاره‌ای از سوء‌تفاهم‌ها را می‌تواند حل کند و در مراحل بعدی، به نزدیکی ذهنیت‌ها منجر شود؛ برای اینکه برخی از اتفاقات به گونه‌ای دیگر رقم بخورد و تفاهمی بین طرفین به وجود بیاورد. با این گفت‌وگو همانگونه‌ که در حوزه نشر مسئله‌هایی را رو به جلو برده است، در حوزه سینما، ‌تئاتر و موسیقی هم معتقدم که می‌توان رو به جلو حرکت کرد. با کمک تجربه چهارساله در مدیریت معاونت فرهنگی و دوستان خوبی که در وزارت ارشاد داریم، امیدواریم با یک گفت‌وگوی پیوسته بتوانیم ذهن‌ها را به هم نزدیک
کنیم.
چرا در برنامه اولیه‌ درباره تئاتر چیزی ذکر نشده است؟ 
باید بگویم بحث‌ نیامدن لفظ تئاتر در برنامه پیشنهادی من به‌خاطر فرمتی بود که در اختیار داشتم. در این فرمت هر وزیر می‌توانست برنامه‌هایش را در صفحاتی محدود ارایه دهد. ما هم در وزارت ارشاد کل برنامه‌های تئاتر و هنرهای تجسمی و امثال آن را ذیل عنوان هنر آوردیم؛ همانطور که مباحث مربوط به زیرشاخه‌های فرهنگ در این برنامه ذکر نشده است. درواقع عبارت هنری عبارتی است که تمامی حوزه هنر را به‌طور عام در بر می‌گیرد. طبیعتا در این حوزه‌ها، اقدامات چاره‌جویانه‌تری نیاز است اما این اقدامات چاره‌جویانه‌تر موضوع‌هایی هستند که در مسیر خودشان باید آنها را به نقطه‌ای مطلوب برسانیم. قبول دارم ممکن است به نوعی سوال‌برانگیز باشد که آیا تغییرات می‌تواند به نقطه‌های تفاهم منتهی شود یا نه. اما به نظر می‌رسد باید مقداری صبر و انتظار داشته باشیم. ان‌شاءالله نتیجه‌ی خوبی خواهد
داشت.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه