روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
31 فروردین 1396  |  ورزش  |  کد خبر: 29662
0
0
بعد از حذف «کلاه قرمزی» و «پایتخت»
دست خالی تلویزیون در رمضان امسال
همدلی | سعید قاضی‌نژاد: در آخرین روزِ ماه فروردین و بعد از به پایان رسیدن سریال‌های باقی مانده از نوروز، زمان مناسبی است برای نقد و تحلیل عملکرد صداوسیما و مقایسه آن با دیگر تلویزیون‌های فارسی‌زبان که دیگر بدون هیچ تعارفی پای ثابت منازل ایرانی‌ها هستند. شکل و شیوه سریال‌سازی در جهان و طرفداران پرشمار آن در ایران ساخت سریال در ایران را هم به کاری سخت تبدیل کرده است. بیننده امروز تلویزیون از سریال‌ها و برنامه‌های روز دنیا باخبر است و سلیقه‌ای حالا متفاوت از چند سال پیش دارد. اصرار صداوسیما روی شیوه‌های قدیمی برنامه‌سازی، نداشتن تنوع و نظارت‌های گاه بی‌دلیل و سخت‌گیرانه عملاً نتیجه‌ای جز ریزش مخاطبان را به همراه نداشته است. باید پذیرفت که با تنوع برنامه‌سازی در کانال‌های ماهواره‌ای فارسی زبان نوروز امسال بسیاری از هموطنان ما در لحظه تحویل سال نو مخاطب این تلویزیون‌ها بوده‌اند. باید این مسئله را پذیرفت و در مورد آن حرف زد. اما آیا برنامه‌سازان تلویزیون برای تولید برنامه اقدام جدی در دست دارند؟ شواهد چیز دیگری نشان می‌دهد.
به عنوان نمونه بهترین برنامه چند سال اخیر تلویزیون یعنی مجموعه «کلاه قرمزی» به راحتی از کنداکتور حذف شد. «پایتخت 5» هم که تنها امید مردم در ماه مبارک رمضان امسال به شمار می‌رفت با عدم برنامه‌ریزی صحیح کلید نخورده تعطیل شد. حالا به برنامه ریزی دقیق سریال سازان جهان نگاه کنید که از حالا برای یک‌سال آینده برنامه‌ریزی کرده و حتی تاریخ پخش قسمت اول سریال‌شان را هم رسانه‌ای کرده‌اند. یعنی مخاطبان خبر دارند که در بیستم فروردین سال آینده قسمت اول از فصل سوم سریال پخش خواهد شد. اما برنامه‌سازان تلویزیونِ ما بعد از ساخت چهار فصل از «پایتخت» هنوز نمی‌دانند که باید برای پخش در ماه رمضان زودتر از عید برنامه‌ریزی کرده و آن را در اواخر زمستان شروع کنند. همه چیز در دقیقه نود شکل می‌گیرد و حتی قسمت‌های انتهایی سریال‌های ایرانی همزمان با نوشته شدن! تولید و پخش می‌شوند!
حذف بیننده!
بهزاد فراهانی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر سینما و تلویزیون مدتی قبل در اظهار نظری در مورد تلویزیون به مسئله خوبی اشاره کرده بود. فراهانی معتقد بود بیننده تلویزیون کم نشده بلکه کاملا حذف شده است:« در سال‌های اخیر دیگر تلویزیون با افت بیننده دست‌وپنجه نمی‌کند بلکه دچار حذف شدن مخاطبان خود شده است. تلویزیون در این سال‌ها افت بیننده نداشته، بلکه حذف بیننده داشته است و اگر کسی به تماشای تلویزیون می‌نشیند به این خاطر است که چیز دیگری برای دیدن ندارد. مدیران تلویزیون اصلاً نقدپذیر نیستند، چون اصلاً نقدها را گوش نمی‌کنند.»
سریال‌های ترکی!
بارها درباره دلایل پایین آمدن سطح کیفی مجموعه‌های تلویزیونی ایرانی و این‌که چرا چند سالی است مردم به سمت تماشای سریال‌های ترکیه‌ای کشیده می شوند، صحبت شده اما هم‌چنان ضعف در همه بخش‌های مجموعه‌های ایرانی اعم از فیلم‌نامه، بازیگری و کارگردانی به طور مشخص دیده می‌شود.
هر چند که سریال های ایرانی روز به روز به مرز انحطاط نزدیک می‌شوند اما سریال‌های ترکیه‌ای که عموماً از شبکه «جم» پخش می‌شوند بیشتر مورد استقبال مخاطبان ایرانی قرار می‌گیرند. استقبال از تولیدات تلویزیونی ترکیه فقط به ایران محدود نمی‌شود و داستان‌های عشقی که گاه بیشتر از دو نفر درگیرش می شوند یا روایت‌های تاریخی از زندگی درباریان عثمانی باعث شده بینندگان تلویزیون از آمریکای جنوبی تا آفریقا و شرق اروپا تا شبه جزیره هند بیینده این سریال‌ها باشند و این کشور را به یکی از صادرکنندگان عمده سریال‌های داستانی در جهان تبدیل کرده‌ست، درآمد در حدود ۲۵۰ میلیون دلاری این صنعت (که به صورت رسمی از طرف تهیه‌کنندگان این سریال‌ها اعلام شده است.) باعث شده تا دولت ترکیه مشوق‌هایی را هم به تولیدکنندگان ارائه بدهد.
سریال‌های ترکیه‌ای در کمتر از ده سال به میزان بسیار زیادی از محبوبیت دست پیدا کرده‌اند زیرا تلاش می کنند تا با با نگاهی بین‌المللی ساخته شوند و همین امر باعث شده تا سریال‌سازی در ترکیه به یک صنعت تبدیل شود؛ موضوعی که درباره مجموعه‌های ایرانی چیزی شبیه شوخی است!
لوکیشن فیلم‌های هالیوود
از طرف دیگر اداره گردشگری ترکیه تسهیلات ویژه‌ای را برای فیلمسازان سراسر جهان بخصوص کمپانی های بزرگ هالیوودی در نظر گرفته است تا با خیالی آسوده و هزینه ای مناسب بخش هایی از داستان‌های خود را به ترکیه و بخصوص شهر استامبول و مناطق بکر و کمتر شناخته شده طبیعی ترکیه بکشانند تا از این طریق بتوانند برای آن مناطق جلب توریست کرده و از طریق این فیلم‌ها خود را به جهان معرفی کنند. به عنوان نمونه یکی از آخرین فیلم‌های «جیمزباند» در ترکیه فیلم‌برداری شد و قسمتی از یک مبارزه و تعقیب و گریز آن در یکی از مناطق کوهستانی و بکر ترکیه فیلم‌برداری شده است که بعد از پخش جهانی فیلم «جیمز باند» باعث سرازیر شدن توریست‌هایی از سراسر جهان به آن منطقه شده
است.
شاید یکی از موارد جالب دعوت از فیلم‌سازان و کمپانی‌های سراسر جهان شیوه برخورد ترک‌ها با آن‌ها باشد. گروه‌های دعوت شده با تخفیف‌های عمدتاً نیم‌بها روبرو می‌شوند. تسهیلات بسیاری در اختیار آنها قرار می‌گیرد که برای گروه تولید بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. هتل و امکانات دیگر هم با قیمت‌هایی بسیار مناسبی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. اما از طرف دیگر اداره توریست ترکیه لوکیشن‌ها و مناطق کمتر شناخته شده را به گروه‌های فیلم‌برداری معرفی می‌کنند تا آن‌ها از میان آنها لوکیشن‌های مورد نظر را انتخاب کنند. مناسباتی کاملا مناسب و عاقلانه که برای دو طرف مفید است.
حذف ممیزی‌های غیر ضروری
یکی از مواردی که باعث شده تا سریال‌های ترکیه‌ای بتوانند بازار خوبی در جهان داشته باشند وجود فیلم‌نامه‌هایی است که بیشتر به مسائل عشقی می‌پردازند و به زندگی مردم بسیار نزدیک هستند. اما آنچه که در سریال‌های ایرانی کمتر دیده می شود نزدیکی موضوعات به فرهنگ و نوع زندگی مردم است.
یکی از سریال‌هایی که در ترکیه پخش شده، مجموعه «ماه پیکر» است که علاوه بر ترکیه در 50 کشور دیگر هم پخش می‌شود، این مجموعه، داستانی تاریخی دارد و سازندگان این سریال از همین طریق می‌توانند بخشی از تاریخ خود را به مردم کشورهای مختلف معرفی کنند و علاوه بر نگاه اقتصادی که این مجموعه دارد می‌تواند سفیر معرفی فرهنگ کشور ترکیه در یک برهه از تاریخ باشد، پیش از «ماه پیکر» هم سریال «حریم سلطان» یکی از مجموعه های جهانی بود که در بیش از 80 کشور دنیا دیده شد و بسیاری از خانواده‌های ایرانی هم آن را از طریق شبکه «جم» تماشا کردند.
شاید یکی از راهکارهای مفید در این زمینه افتتاح تلویزیون‌های خصوصی باشد. تا زمانی که صداوسیما احساس رقابت نکند و خود را موظف به درآمدزایی نداند احتمالا وضع به همین منوال باقی خواهد
ماند.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه