روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
23 آذر 1395  |  جامعه  |  کد خبر: 23520
0
0
سینما حقیقت، کارستان و « زن»
فخرالسادات محتشمی‌پور‪-‬ دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران(سینما حقیقت) از روز 14 آذرماه در تهران در حال برگزاری است. توفیقی دست داد تا به بهانه ارج نهادن به فعالیت‌های دوستان کارآفرینمان دو فیلم از فیلم‌های آماده اکران مجموعه بزرگ و ارجمند «کارستان» را در یکی از سالن‌های پردیس سینمایی چارسو ببینم. همچنین نمایش فوق‌العاده فیلم «صفر تا سکو» امکان تماشای این فیلم زیبا و خوش‌ساخت را نیز برایم فراهم کرد. به این ترتیب برای من و تنی چند از اعضای انجمن زنان کارآفرین با شرکت در این برنامه دوشب خاطره‌انگیز و به یادماندنی رقم خورد.
فیلم «شاعران زندگی» برش‌هایی از زندگی بانوی کارآفرین «شیرین پارسی» بود که داستان زندگی‌اش به اندازه همه روزهای پیشین و امروزین عمرش پر هیجان و شنیدنی است.
فیلم «مادر زمین» نیز با به نمایش درآوردن مشتی از خروار اقدامات شگفت‌انگیز بانوی کارآفرین کرمانشاهی دکتر «هایده شیرزادی» بیننده را به تاملی دوباره در زندگی و سبک زندگی وامی دارد.
«شیرین برق نورد» و «مهناز افضلی» دو کارگردان از مجموعه مستندسازانی هستند که در پروژه بزرگ فرهنگی کارستان با ساختن این دو فیلم گل کاشتند. آنان نه فقط موفق شدند دوربین را به خانه و زندگی دو زنی ببرند که به دلیل ادراک و دید فراخ اجتماعی و نیز جایگاه فرهنگی خود از دوربین گریزانند بلکه توانستند با ورود به حریم خصوصی این عزیزان خانواده‌هایشان را نیز درگیر کنند و حقیقت را چنان که هست، نه آن چنان که بایدها و نبایدها تعیین می‌کنند، به تصویر کشند.
سوژه‌های این دو فیلم مشابهت‌هایی با یکدیگر دارند که برای بیننده در خور توجه است. مهم‌ترین آن همراهی همسران است. همسرانی که با درک والا از ایده‌ها و آرمان‌های شریک زندگی خود می‌کوشند راه را برایشان هموار کنند و معنی واقعی اشتراک در نظر و عمل و زندگی را به نمایش بگذارند. پس قابل تقدیراند. در مورد خانم پارسی همراهی فرزندان هم بخشی از موفقیت او در تبیین دیدگاه‌های انسانی و دغدغه‌های اجتماعی‌اش است و خانم شیرزادی اما خودخواسته از «مادری»، که وجه جدایی‌ناپذیر وجود او است، در عوض مادر زمین‌شدن و ماندن گذشته است.
عشق به زمین و طبیعت و داشتن دغدغه‌های جدی زیست‌محیطی دیگر ویژگی مشترک این دو بانو است که در سطر سطر کتاب زندگی‌شان قابل خواندن است و عشق به وطن که شاید به عنوان خصلت عام کارآفرینان میهنمان محسوب شود در کردار و منش و اقدامات این دو بزرگوار آن‌چنان قابل شهود است که نیاز به زبان آوردن ندارد. هردو زندگی در غرب را تجربه کرده‌اند و برای ادای دین و خدمت به کشور و هم وطنانشان بازگشته‌اند. بازگشتی که هیچ پشیمانی از آن نیست حتی اگر روز و شبشان با موانع و چالش‌های نوع به نوع و رنگ به رنگ عجین شده باشد.
سخت کوشی و گام‌های استوارشان در راهی که آگاهانه انتخاب کرده‌اند و دستان پرتوانشان برای گشودن گره‌های سخت و چهره‌های سوخته از آفتاب تند دشت‌ها و شالیزارهای سرزمین مادری در دامنه کوه‌های بلند دماوند و سبلان، که سخاوت‌مندانه نور و گرما می‌بخشد، در کنار شجاعت و جسارتشان در مواجهه با مشکلات برای ما و همه کسانی که با آنان سال‌ها دم خور بوده‌ایم سخت آشناست و چه خوب که دیگران نیز با این ویژگی‌های کارآفرینانه بیشتر آشنا
شوند.
بوسه‌زدن بر دستان این دو بانو اولین کاری بود که در پایان اکران فیلم باید انجام می‌دادیم و نیز تقدیر و سپاس از به تصویر کشندگان بخشی از زندگی ایشان هم چنین همه خانواده کارستان از فیروزه صابر دغدغه‌مند و دردآشنا که هیچ فرصتی برای ترویج کارآفرینی در کشور عزیزش را از دیده دور نمی‌دارد تا مجتبی میرطهماسب که به حق مستندسازی را در جایگاه واقعی خودش نشانده و از رخشان بنی اعتماد نازنین که قدرناشناسی‌ها اندکی از دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی‌اش نکاسته و تا جوانان پرشوری که در مکتب این اساتید درس‌آموزی و تجربه‌اندوزی می‌کنند مانند زهرا عمرانی عزیز و تک تک اهالی کارشناس کارستان، برما واجب
بود.
در معجزه‌گر بودن سینمای مستند همین بس که آن‌چه ما از زاویه نگاه خود می‌دیدیم به ناگاه با تصویرهایی شگرف حاصل هنرمندی هنرمندان سرزمینمان چند بعدی شد و ما عزیزانمان را در بستری سبز از آن چه کاشته بودند و زرد از آن چه درو می‌کردند و سرخ از آن چه تقدیم هم‌وطنان می‌کردند و می کنند، نظاره کردیم. و بدین سان شیرینی که شیرین برق نورد با کمک همسر عزیز و سایر همکارانش برایمان تصویر کرد برایمان به غایت شیرین‌تر شد. و شیرزادی که مهناز افضلی و یاران کارستانی‌اش تصویر کردند شیرزن تر از پیش به دیدمان آمد.
باری از کارستان گفتن خود دانش و بینشی می‌طلبد که نگارنده فاقد آن است و باید صبر کرد تا این کار به پایان آید تا به واقع کارستان شود.
اما «صفر تا سکو» نیز حاصل تلاش دو ساله کارگردان کاردانش سحر مصیبی و تن دادن سه زن قهرمان میدان‌های ورزش میهنمان شهربانو الهه و سهیلا و خانواده آن‌هاست برای جلو دوربین رفتن. به کارگردان و همه یارانش برای ساختن این فیلم بسیار ارزشمند تبریک می‌گوییم و به سینماگران حقیقت طلب حق‌نگر و به همه حقیقت طلبانی که این سینما را پاس می‌دارند، تبریک می‌گوییم و خرسندیم از این که با تغییر نگرش صورت گرفته در میان اهل تدبیر و امید حق‌بینی و حق‌نگری و حق‌نگاری، واقع نمایی تعبیر می‌شود نه سیاه‌نمایی.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه