روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
23 آذر 1395  |  ورزش  |  کد خبر: 23507
0
0
شیما مطلبی، هنرمند نقاش در گفت‌وگو با همدلی:
هنرمندان جوان تمایل بیشتری به سبک آبستره دارند
همدلی| گروه فرهنگ و هنر: ورود جوانان به دنیای هنر و عرصه‌های مختلف آن بسیار مورد بحث بوده و راهکارهای مختلفی نیز برای اعتلاء و رشد سبک‌ها و متدهای هنری مطرح شده است. ورود این نوجویان به هنر خود می‌تواند زمینه‌ساز دمیدن فضای تازه‌ای باشد و سبک‌ها و ایده‌های جدیدی به دستیاری آنان رد هنر معاصر راه یابد.
هنرمندان جوان عرصه نقاشی و هنرهای تجسمی برای رسیدن به اهداف خود بارها و بارها نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی برگزار می‌کنند، تا پس از مدتی علایق و سلایق مخاطبان خود را دریابند و بتوانند آثاری را خلق کنند که مخاطبان را به خود فراخواند. بنابر آنچه کارشناسان این عرصه می‌گویند، امروزه بسیاری هنرمندان جوان به سبک آبستره روی آوردند؛ سبکی پیوندهای کمتری با واقعیت و زیست ملموس دارد و بیشتر بیانگر درونیات هنرمند است تا بازنمایی واقعیت بیرونی. از این منظر نقاشی انتزاعی و آبستره تیغی دودم است؛ یا می‌تواند به عمق ذهن و اندیشه مخاطب نفوذ کند و فضایی مشترک را بین مولف و مخاطب ایجاد کند و یا چنان شخصی و ذهنی باشد که به‌کلی از درک و دریافت مخاطب بگریزد و هیچ بازخورد احساسی و عاطفی را در او برانگیخته نکند.
شیما مطلبی یکی از هنرمندان جوان و موفق عرصه نقاشی است که به‌خوبی توانسته این تعادل را حفظ کند. او در حالی که بیشتر متمایل به بانمایی فضاهای انتزاعی . ذهنی خود است، با این همه اندیشه و خواست مخاطب را نیز از یاد نبرده است و از این جهت توانسته در ارتباطی دوطرفه با تماشاگرانی که برای دیدن آثار او به نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی‌اش می‌آیند، ایجاد کند. فرصتی دست داد تا در شناخت هنرش با او به‌ گفت‌وگو بنشینیم تا از علایق خود در این عرصه بگوید و از دلایل توجه روزافزون جوانان نقاش به فرم‌های آبستره و انتزاعی. گفت‌وشنیدی که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.
در ایتدا لطفا کمی درباره سبک آبستره توضیح دهید، اگر بخواهیم به طور مختصر مروری بر تاریخ این گونه از هنر داشته باشیم، به چه نکاتی اشاره می‌کنید؟
در معنای عام خود، آبستره به معنای جدا کردن صفت با خاصیت مشترک میان چند چیز و تاکید بر این وجه مشترک است؛ فرمی که هیچ صورت یا شکل طبیعی در جهان در آن قابل شناسایی نیست و فقط از رنگ‌ها و فرم­‌های تمثیلی و غیرطبیعی برای بیان مفاهیم خود بهره می­‌گیرد.
در این سبک هنری از هرگونه تقلید از طبیعت یا شبیه­‌سازی آن خودداری می‌شود. در اوایل قرن بیستم این واژه بیشتر برای مکاتب هنری چون کوبیسم و فوتوریسم به کار می­رفت.کاندینسکی هنرمند روسی‌الاصل نخستین هنرمند نقاشی است که در حدود سال 1910 نوعی نقاشی را با نام بدیهه­‌سازی عرضه کرد؛ نوعی نقاشی انتزاعی که ابدا در پی بازنمایی واقعیت نیست.
هنر آبستره دو دوره تاریخی دارد: دوره ابتدایی از سال 1910 آغاز شده و تا سال 1916.م ادامه داشته است، روند اصلی کار در این دوره روند ضدطبیعت است. دوره بعدی هم از سال 1917 آغاز شد و تاکنون راه خود را ادامه داده است. به طور کلی شاید نقاشی آبستره برای بسیاری ساده به نظر برسد، اما معتقدم که کشیدنش بسیار چالش‌برانگیزتر از نقاشی سنتی یا کلاسیک می­باشد، چرا که هنر آبستره قوانین و عرف حاکم را زیر پا می­‌گذارد. همانطور که اشاره کردم در ابتدای قرن بیستم این واژه بیشتر برای مکاتب هنری چون کوبیسم و فتوریسم به کار می‌رفت.
آیا این فرم‌های انتزاعی تماما در نقاشی بوده است یا به هنرهای دیگر هم راه یافته است؟
در میان هنرها، معماری و موسیقی به عنوان هنرهای انتزاعی مورد قبول واقع شده‌­اند، چراکه قواعد و قوانین متعلق به هنر آبستره می­‌باشد و جنبه نمایشی در آنها دیده نمی‌­شود، بسیاری آبستره را با عنوان انتزاع و تجرید تعریف می‌­کنند و به این اعتقاد دارند که آثار انتزاعی و تجریدی معنی ترجمه شده­‌ای از کلمه آبستره هستند.
در اینجا باید یک نکته را اضافه کرد که انتزاع؛ مصدر اسم فاعل منتزع بوده و به معنی جدا شدن و خلاصه شدن است و همچنین تجرید نیز به معنی مجرد شدن و رها شدن می‌­باشد. نقاشی انتزاعی به دو قسمت تقسیم می­‌شود؛ اولین آنها، گروهی که در نقاشی آنها اشکال هیچ شباهتی به اصل خود ندارند و رنگ و فرم را تنها به خاطر خودشان استفاده می­‌کنند و دوم، گروهی از نقاشان که از رنگ و فرم با توجه به معنی و مفهوم آنها استفاده می­‌کنند و رنگ­‌ها و فرم­‌ها حالات عاطفی خاصی را به بیننده القا می‌­کنند، اما در مجموع به این قبیل آثار، آبستره اکسپرسیونیسم گفته می­‌شود.
از دهه پنجاه میلادی، هنر انتزاعی در نقاشی و مجسمه‌­سازی اروپا و آمریکا به طور گسترده مورد پذیرش قرار گرفت. این سبک هنری بسیاری از مردم را گیج می­‌کند، ولی برای کسانی که زبان غیرارجاعی آن را نپذیرفته‌­اند دستاوردهای ارزشمند و مهمی را به همراه داشته است.
به‌نظرشما چرا تعداد زیادی از هنرمندان جدید به سمت هنر آبستره آمده و به تجربه‌گری در این الگو و سبک تمایل دارند؟
هنرمندان جدید و جوان در این عرصه به دلیل باز بودن دست‌شان در تکنیک و همچنین پیچیده بودن پروسه تولید اثر هنری در آن، آمادگی بسیاری برای نزدیکی به آن دارند، به معنای دیگر می‌توان گفت هنرمندان جوان تمایل بیشتری به سبک آبستره دارند؛ علاوه بر این سیر هنر مدرن در ایران در دهه‌هایی که انتراع‌گرایی در آن شکل گرفته است، بسیار مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و این خود بر نتایج این امر اثرگذار
است.
این بررسی‌ها از طریق وصف، ارزیابی، تحلیل یافته‌ها و داده‌های منابع تصویری و مکتوب و اطلاعات متغیر‌های مختلف به روش جزئی‌نگری و رسیدن به نتایج کلی از لابلای آن صورت گرفته است.
عده بسیاری معتقدند بخش اعظم نقاشی مدرنیستی بر پایه شیوه آبستره بنا شده است؛ آیا این تحلیل درست است؟
بله، زیرا این نقاشی برای ارتباط با گذشته، میراث هنری و زیبایی‌شناختی ایران را به‌وجود می‌آورد و می‌توان از طریق آن به دنیای بصری در معماری ایران همانند قالی و فرش ایرانی و حتی در تزئینات اسلامی نفوذ کرد و جلوه‌های مدرنی از آنها را در هنر امروزی بار دیگر به‌وجود آورد.
به‌عنوان یکی از نقاشان زن در ایران، فکر می‌کنید بانوان هنرمند، حضور چشمگیری در عرصه هنر مدرن داشته‌ و دارند؟
در تاریخ هنر جهان کم نبوده‌اند زنان نقاش و هنرمندی که با آثارشان نقش مهمی در تحول هنر مدرن داشته‌اند؛ برای مثال جورجیا اوکیف از مهمترین زنان نقاش قرن بیستم است که به دلیل نقاشی‌های آبستره‌اش از طبیعت و بیابان‌ها شهرت پیدا کرد، البته باید اضافه کرد که آثار او بیشتر جنبه آبستره دارند. به‌همین قیاس در ایران هم همین‌طور است و نقاشان زن بسیاری بوده و هستند که در جستجوی خلق فضاهایی نو و بدیع هستند و نقاشی آبستره را به‌عنوان مجالی برای این تجربه‌ها برگزیده‌اند.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه